ON-LINE PORADNA

Dotaz

Datum: 29.01.2016
Typ: On-line poradna - Nemoci

Otázka

Vážený pane docente, kontakt na Vás jsem našla na internetu a dovoluji si Vás touto cestou poprosit o Váš názor.Jedná se o mého tatínka. Je mu 81 roků. Před 4 roky mu byla zjištěna při kontrole velmi vysoká hodnota PSA, asi kolem 49. Absolvoval více než 40 dávek ozářek a jeho hodnoty PSA pak klesly na minimum. Na kontroly chodí pravidelně. Nicméně před 3 týdny začal spontánně silně krvácet z přirození, během hodiny několikrát opakovaně a měl velké bolesti v podbříšku. Ošetřili ho na urologické pohotovosti s tím, že jde o silný zánět močových cest, předepsali mu Ciprinol 500 mg. Problémy se o trochu zlepšily,ale nevymizely. Před třemi dny byl na kontrole u svého ošetřujícího urologa, který mu zaváděl sondu do močového měchýře /odtud údajně krvácení nepochází/ a udělal mu sonografické vyšetření /krvácení pochází z prostaty/. Předepsal mu Triptim 200 mg a Kanavit. Tatínek je už dost vystrašený, a celá rodina s ním, protože občasné krvácení trvá dál a navíc někdy není schopný ani udržet moč. Máme obavy, jestli není v jeho léčbě něco zanedbáváno. Proto Vás prosím o Váš názor a omlouvám se, pokud můj popis stavu je příliš tzv. laický. Mnohokrát Vám děkuji za odpověď a radu, jak se dá tatínkovi pomoci.

Odpověď

Ultrazvukové vyšetření by se mělo zaměřit i na ledviny, kde by mohl eventuálně také být zdroj krvácení. Pokud jsou ledviny v pořádku, jedná.  se u Vašeho tatínka nejspíše  o postradiační hemoragickou cystitidu - poškození močového měchýře zářením, což je vedlejší nežádoucí účinek léčby. Potíže s udržením moči jsou způsobeny rovněž poškozením močového měchýře, které zvyšuje dráždivost jeho svaloviny. Léčba zaměřená na karcinom prostaty byla účinná, což ukazuje pokles hodnoty PSA. Antibiotická léčba patrně není zapotřebí, krvácení nezastaví. Mohlo by pomoci užívání Ascorutinu, při nezvládnutelném krvácení embolizace pánevních tepen - rentgenologický uzávěr krvácejících cév močového měchýře.



Zpět na seznam otázek